Hej! Jag testar ett nytt typ av grepp där jag delar med mig av mina tankar om mode ur synvinkeln som modedesigner. Låt mig veta om ni tycker att det är intressant genom att trycka på hjärtat. Har ni några frågor så tveka inte att skicka en kommentar :)Låt oss ta en titt på Matthieu Blazy’s nya Chanel som ALLA pratar om. View this post on Instagram A post shared by Sandra (@sandranicole.se) Chanel SS26 – när hantverk möter bärbarhetEfter Virginie Viards avhopp (eller bortknuffande - vem vet egentligen?) har det talats mycket om vilken riktning huset ska ta, och jag gillade den som Blazy har valt – en som både blickar bakåt och framåt på en och samma gång. Detta säger modehuset (med Matthieu i spetsen) själva om kollektionen:An imaginary conversation with Gabrielle Chanel, and a return to her personal style, masculine-feminine, as well as her fundamental fabrics: tweed, jersey and silk. Reworked, recut, and reinterpreted. Jag gillar det mycket! Coco Chanel är en mytomspunnen persona med en hel del problematik i bagaget (nazikopplingar under andra världskriget bland annat) och Karl Lagerfeld sa både en och annan högst anmärkningsvärd sak under sin tid. Men framtiden för märket? Den ser ljus ut! Här är mina tre favorit keys med kollektionen:1. Borrowed from the Boy Blazy tog avstamp i Coco Chanels relation till Arthur “Boy” Capel och använde Charvet-skjortor som en blinkning till hans garderob då han bar dom. För mig är en oversize skjorta ikonen i den moderna kvinnans garderob - den funkar till precis allt! Det lilla Chanel-broderiet (samma logga som Chanel använde själv på 1920-talet) satte en fin feminin touch i konstrast och den välkända Chanelkedjan som sys in i de klassiska tweedkavajerna för bättre fall återfinns i fållen på skjortan. Detaljer med eftertanke! View this post on Instagram A post shared by CHANEL (@chanelofficial) 2. Frihet och bärbarhet En stor del av kollektionen kändes väldigt bärbar och behaglig. Mjuka snitt, bekväma silhuetter och skor man kan gå i. Det är lätt att glömma att Chanels raison d’être från början var att befria kvinnokroppen från korsetter och snörliv genom att introducera jerseymaterial som enbart använts i herrarnas sportgarderob – och att det, mer än hundra år senare, fortfarande känns som en lite unique selling point säger (tyvärr) något om modevärlden idag. View this post on Instagram A post shared by CHANEL (@chanelofficial) 3. Glädjen och hantverket Chanel har några av världens skickligaste hantverkare tack vare sina Métiers d’Art-ateljéer, och det märktes. Här fanns samma hantverksmässiga precision som på Bottega Veneta under Blazys tid, men också en känsla av glädje med många pigga färger. Det är något sällsynt i mode just nu – en kollektion som både tar hantverket på allvar och samtidigt vågar ta ut svängarna. View this post on Instagram A post shared by Matthieu Blazy (@matthieu_blazy) Jag tror många av oss som jobbar med mode blev glada av att se ett Chanel som känns spännande, bekvämt och fullt av kreativitet!