Jag fick en fråga i programmet vi spelar in om hur vi samlar inspiration inför vår renovering och formgivning av villan och det fick mig att minnas ett blogginlägg jag velat skriva länge. Om inspiration och trender, och hur det faktiskt går till i modebranschen. Kanske det är av intresse för bloggens läsare tänkte jag.När jag pluggade i Paris hade jag en lärare (som sen skulle bli min arbetsgivare) som alltid propsade på att inspiration bäst upplevs live. Inte på nätet; inte på instagram, tiktok eller pinterest. Varje lektion sa hon "Go to a museum! Go out, see with your own eyes!" och det har verkligen stannat kvar hos mig. Den här läraren var f d creative director för Mugler, Paco Rabanne och Longchamp, hon var innan det även trend forecaster för Nelly Rodi (en av Paris mest kända trendbyråer) och ansvarig för accessoarer på Dior så sa hon något så lyssnade alla. Punkt. Från utställning Dior - couturier of Dreams på MAD i Paris Moodboard i Parisateljén Från utställningen om Margiela på Palais Galliera i Paris. Som ni vet så älskar vi att samla inspiration till huset genom att åka och titta på andra hus, helst att få gå in och länge studera detaljer eller gå en guidad visning. Det behöver absolut inte vara i samma tidsepok, tips och inspiration kan man få av all arkitektur. Vi dokumenterar stora som små detaljer, skriver ned ibland och så småningom skriver ut bilder som sätts upp på moodboards (så här gör jag!) och så ligger det och marinerar i bakhuvudet. En dag när man funderar på något så kommer man plötsligt på det - det där tricket som de använde där, det kan ju lösa vårt problem!När det kommer till mode är det en liten skillnad men också likt i det stora hela. Jag fick en gång berättat för mig om ett yrke som finns på de stora märkena (detta fall handlade om Loewe, men jag är säker på att alla stora hus har en sån här person) som är expert på makrotrender (stora trender som löper över många år). Designers har i sin yrkesroll mandatory trendresearch, men den här personens ansvar var att ligga ännu ett steg före. I hens roll ingick att: skapa kontakter och underhålla relation med museiintendenter, arkivister och de största auktionshusen i världen. Att före alla andra få veta vilken utställning som planeras på vilket museum, vad som kommer ut till försäljning snart på auktion från privata samlare (som då kanske varit ur the public eye så länge som 50 år) och vad som finns i arkiven som folk rycker i. Trender skapas nämligen där - många designers hittar (så som min lärare sa åt oss) sin inspiration i nya utställningar på museum, i konstgallerier eller hos auktionshus och hos samlare. Jag tycker att det är så intressant att tänka på detta ekosystem, och hur stor påverkan kultur har på oss och på ekonomin i stort. En av de stora trendbyråerna, Peclers Paris ger ut flertalet böcker för varje kommande säsong flera år i förväg. Dokumentera meraDet finns numera mycket snabba minitrender på tiktok som också är värt att hålla koll som designer. Jag tycker mig dock ana att de är ganska lika från år till år nu, bara lite annat namn och styling men basen är densamma. Jag har alltid kompletterat min IRL research med ett ordentlig sparande på instagram och pinterest, och jag vet att min lärare gjorde samma även om hon la yttersta vikt vid det som faktiskt går att ta på. Att ha ett digitalt arkiv underlättar och supportar det andra arbetet som tar vid efter research - paketering och sortering av all information för att skapa en trend och storytelling kring denna.