Dags för ett inlägg med uppdaterade tankar om inredningen vi tänker i huset. Snart är det ett år sen som vi fick tillgång till det, och vi har funderat mycket fram och tillbaka på vad som skulle göra huset rättvisa i inredningsform, vad vi skulle trivas med och så vidare i nästan all evighet (har det känts som). Under våren har i alla fall två spår mejslats fram: Parisisk Haussmann och italienskt Palazzo.Vi är mycket svaga för den klassiska Haussmannarkitekturen som stora delar av Paris innerstad består av, och som också påverkade inredningsarkitekturen. Jag har tidigare skrivit om den och vår lägenhet i Paris här (fem tips att ta med sig!). Samtidigt har vi också fastnat för att låta det italienska i fasaden få återspeglas inomhus, och efter att vi upptäckt två tak med takmålningar på plan två, så har detta känts ännu mer relevant.Men, hur gifter man dessa två? Hur knyter vi ihop säcken med det befintliga i huset (kakelugnar, takrosetter, originalgolv m.m) som vi ju vill spara? Och våra moderna möbler, som kommer från 50-tal, 70-tal och 2010-tal. Jo, man övertalar ens make att man behöver experthjälp och ringer in inredningsarkitekten och konstnären Kajsa Melchior via tjänsten Talk to. En timma med henne lösgjorde så många knutar!Detta är noll procent sponsrat men jag kan verkligen rekommendera att ta hjälp så här - speciellt om man är intresserad, eller har ett hum om färg och form. Koncept är så viktigt för mig, och då är det en ynnest att få prata med en likasinnad men som kan själva hantverket där jag själv mest är en glad amatör. Att få se Kajsas moods, hennes tankar kring den röda tråden var verkligen en njutning för själen.Man kan ta hjälp med vad som, men jag rekommenderar att speca så mycket som möjligt innan (man får en mall att fylla i, både i textform och visuellt). Jag överöste Kajsa med visuell inspiration, vilket jag tror hjälpte henne att skapa fingervisningar som verkligen passar oss.Så nu är tanken att vi ska vinkla huset lite mer åt det parisiska på våning ett och mer åt ett italienskt palazzo på våning två. Vi gifter ihop det hela med en snäv färgpalett för grunden, både i färg och material. Sen kommer möbler, textilier, dekorativa element och konsten stå för skillnaden.Jag fick också en riktigt rolig och klurig uppgift av Kajsa; att hitta en vit, en offwhite och en beige som funkar i alla rum oavsett väderstreck. Så nu har jakten börjat! Har du tips på en perfekt och väldigt allroundig ncs, please do send! I förmiddags när Flo tupplurade passade jag på att sätta ihop ett fysiskt boards med den röda tråden och de olika spåren för våningsplanen. Ryser av välbehag när jag får göra sånt här. Några olika färgförslag just nu. Jag håller på att måla upp färger på kartong för att testa runt. Vi har ju redan hunnit måla det här rummets väggar, som jag blev så himla nöjd med, i eggvit från Jotun fast i en silikatfärg som ska vara bra när man har tegelstomme. Dock är jag lite förbryllad - kartongbiten till höger är målad med samma NCS men i provburk från Jotun (alltså vattenbaserad plastfärg) och de är inte alls lika? Kan det verkligen skilja sig så pass bara för att de är i olika typ av färg? Kartongbiten är brun i grund, målad två gånger och väggen tror jag är målad två gånger med (vet ej hur väggen såg ut undertill men antar spackelvit.) Silikatfärgen är helmatt och provbruken matt, men enligt personalen i färgbutiken var det inte såå stor skillnad på glanstalen.Målade idag en kartongbit med silikatfärgen och ska jämföra när det är samma underlag 😅Vi har också på allvar dragit igång golvprojektet. Nu har vi bestämt oss för chevronparkett, precis som Haussmann, på våning ett. Dock vill vi ha en ljusare ton för att det inte ska bli för mörkt. Hittills har vi inte hittat någon lokal aktör som kan erbjuda det men jakten fortsätter. Ovan en lamellparkett, men det känns bara inte rätt i ett sånt här hus. Fina toner dock!Det är status just nu, hösten kommer att bli otroligt spännande med många stora beslut!